Fiksu netti vai yhteyshelvetti?
Miten valita toimistolle sopiva internet-yhteys? Yhteyden hankinnan valitsemisessa täytyy ottaa huomioon muutamia osatekijöitä jotta yhteys palvelee yritystä mahdollisimman tehokkaasti. Näitä ovat mm.
– Yhteyden läpi kulkeva liikenne, kuorma.
– Vikasietoisuus, kuinka kriittinen esim. kahden päivän katkos on liiketoiminnalle?
– SLA eli korjauksien vasteaika mahdollisen vian ilmaantuessa
– Nopeus, onko tarvetta nopeaan tiedonsiirtoon usein
– Kustannukset, yhteydelle sopiva hinta joka täyttää toiminnan kriteerit
Yhteyden hankinta kannatta aloittaa esim. yllä olevien kriteerien pohtimisella. Jos yrityksen palvelut ja työkalut ovat internet-yhteyden varassa, on syytä panostaa vikasietoisuuteen yhteyksissä. Kuka esimerkiksi tänä päivänä pärjää ilman sähköpostia kaksi päivää? Hankintakriteerit kuitenkin määräytyvät aina oman liiketoiminnan mukaan.
Ilman SLA määrityksiä, korjausaika on normaalisti internet-operaattoreilla 2-5 arkipäivää.
Tosiasia yhteydessä kuin yhteydessä on se, että aina voi tulla katkoksia. Riippuen millä tekniikalla yhteys on toteutettu, voidaan katkoksien määrää ja todennäköisyyttä pienentää.
Todella kriittisiin ympäristöihin voi harkita perusyhteyden rinnalle varayhteyttä, jonka voi toteuttaa esimerkiksi mobiiliyhteyksillä.
Kun kaiken tämän ottaa huomioon yhteyttä hankkiessa, tai olemassa olevan yhteyden päivittämisessä, toimii liiketoimintakin paremmin.
Suurin osa työstä toimistossa vaatii internet-yhteyden. Tuskin monellakaan yrityksellä on varaa seisottaa työntekijöitä toimettomana kokonaista päivää, tai kahta. Tästä syystä internet-yhteyden valitsemiseen kannattaa uhrata hieman aikaa.
Jos omassa organisaatiossa ei asiantuntijuutta tai aikaa löydy, kannattaa hommaan harkita ulkopuolista, puolueetonta tahoa konsultoimaan asiassa. Näin varmistatte parhaan mahdollisen lopputuloksen.
Yhteysterveisin,
Ville Henttu