Mitä on ICT-konsultointi?
ICT-konsultointi kiteytettynä on yrityksen tietohallinnon tukemista toimivuuden varmistamiseksi. ICT-konsultti tuo puolueetonta näkökulmaa yrityksen ICT-toimintoihin ja antaa asiakasyritykselle arvokasta apua ympäristön hallinnassa.
Usein ulkopuolisen asiantuntijan käyttö omassa organisaatiossa on kannattavaa ja parhaassa tapauksessa säästää selvää rahaa. Oli kysymys sitten hankinnoista, kehityksestä tai aivan mistä tahansa ICT:n liittyvistä asioista, konsultointi antaa etulyöntiaseman yritykselle jos omaa asiantuntemusta ei ole riittävästi, tai aika ei riitä. Konsultista on apua myös neuvottelupöydässä kun ollaan hankkimassa uusia tai korvaavia palveluita. Näin voitte varmistaa mm. ettei palvelun/tuotteen kustannukset ylitä tavoiteltua hyötyä ja palvelu todellakin on sitä mitä luvataan ja tarvitsette.
Varsin yleinen tilanne monessa yrityksessä on tietynlainen “sekasorto”. Vuosien varrella on hankittu erilaisia palveluita sieltä täältä ja kukaan ei enää ole 100% varma mitä kaikkea ympäristöstä löytyy. Laskuja tulee neljännesvuosittain ja kaikkia tuoterivejä laskulla ei edes tunnista. Organisaatiossa on niin kiire, että kukaan ei ehdi alkaa perkaamaan ICT-ympäristöä läpi, ja katsomaan palvelevatko ostetut tuotteet/palvelut nyt aivan varmasti työntekoa parhaalla mahdollisella tavalla, ja oikeaan hintaan.
Tässä tapauksessa yksi ehdottomasti järkevä ratkaisu on tehdä kartoitus. Asiantuntevan konsultin avulla ympäristökartoituksella löydetään ongelma- ja kehityskohteet. Asiakas pääsee heti kartalle ympäristöstä ja miten asiat voisi hoitaa mahdollisesti eri tavalla ja paremmin. Palvelut/tuotteet jotka eivät palvele tarpeeksi tehokkaasti voidaan konsultin avulla esimerkiksi kilpailuttaa ja vaihtaa uusiin, tehokkaampiin ratkaisuihin. Samalla tavalla myös ympäristön kehityskohteiden yhteinen läpikäynti asiakkaan ja konsultin välillä on hyödyllistä. Kokonaisvaltaisessa kartoituksessa käydään ympäristö läpi teknisesti ja hallinnollisesti mm. palveluiden käytettävyys, tietoturva, käytännöt, prosessit jne. Kartoituksen laajuus riippuu aina asiakasyrityksestä.
Täysin teknisenä esimerkkinä ajatellaan 50 henkilön toimistoa. Toimiston nurkissa pyörii pari-kolme tornipalvelinta jotka palvelevat mm. sähköposti-, tiedosto- ja hakemistopalvelimina. Ylläpitokustannukset ovat IT-ylläpitäjän toimesta varmistus-, valvonta-, palomuuri- ja vasteaikapalveluineen lähemmäs tuhat euroa kuukaudessa. Koskaan ei tiedä milloin palvelimet sanovat sopimuksensa irti ja koko infrastruktuuri kaatuu. 2-3 päivää yritys joutuu olemaan ilman palveluitaan koska laitteet on ensin korjattava tai korvattava uusilla ja sen jälkeen varmistuksista palautus kestää.
Tähän voisi ajatella esimerkiksi yhtenä ratkaisuna siirtymistä pilvipalveluihin. Palvelutoimittajien konesaleissa pyörivät pilvipalvelut ovat automaattisesti 24/7/365 valvonnan alla. Esimerkiksi Office 365 kustannukset ovat noin 12€-13€ per käyttäjä kuukaudessa. Toinen varteenotettava vaihtoehto on palvelinvirtualisointi.
Tämäntyyppistä työtä on ICT-konsultointi. Asiakas saa saman hyödyn kuin palkkaisi oman asiantuntijan organisaatioonsa, tässä tapauksessa vain ulkoistettuna ja hetkellisesti.
Konsultointiterveisin,
Ville Henttu